Vijf redenen om meer te gaan slapen

Leave a comment

Onze slaap is een belangrijk onderdeel van het leven. Elke dag hebben we gemiddeld zo’n zes tot acht uur slaap nodig, verschillend per persoon. Het is erg van belang. Slaapgebrek kan leiden tot ernstige gevolgen, met te weinig slaap kan een mens namelijk niet voldoende functioneren. Hier lees je wat voor gevolgen slaapgebrek heeft.

 

  1. Je bent prikkelbaarder

Bij te weinig slaap, kan het zijn dat je hierdoor prikkelbaar en geïrriteerd raakt. Je bent ongeduldiger en zal sneller boos worden. Ook je gevoel voor humor is minder aanwezig bij slaaptekort. Dit is niet alleen vervelend voor jezelf, je directe omgeving zal hier ook last van hebben.

 

  1. Je kan je minder goed concentreren

Als je een dag moet functioneren op te weinig slaap ga je merken dat je concentratievermogen een stuk minder is. Dat betekent dat je dus sneller afgeleid raakt en dingen vergeet. Het is onderzocht dat, als je eenmaal afgeleid bent, je pas na 20 minuten die concentratie weer terugkrijgt. Op werk of school is dat natuurlijk erg lastig, en bij langdurig slaapgebrek gaat je werk of schoolwerk hier dan ook onder lijden.

 

  1. Je krijgt last van angstige gevoelens

Elke dag brengt stress met zich mee. Als je moet functioneren op minder slaap, lukt het minder goed om die dagelijkse stress te verwerken. Dit leidt tot angstige en/of nerveuse gevoelens. Ook kan het voor komen dat je angstig wordt zonder dat je eigenlijk weet waarom.

 

  1. Je immuunsysteem verzwakt

Als je te weinig slaapt, kan het voorkomen dat jouw immuunsysteem verzwakt. Dit betekent dat bacteriën en virussen makkelijker binnen kunnen dringen en je dus vatbaarder bent voor ziektes.

 

  1. Je reactievermogen vertraagt

Slaapgebrek heeft, net als alcohol, invloed op je reactievermogen. Je kan je dus wel voorstellen hoe gevaarlijk het eigenlijk is om vermoeid bijvoorbeeld achter het stuur te stappen of te sporten.

Hopelijk hebben deze gevolgen van slaapgebrek jou bewust gemaakt van de belangen van genoeg slaap. Schaf dus een hoofdkussen aan waar je lekker op kan liggen, zorg voor een dekbed die voldoet aan jouw eisen en wees er zeker van dat ook het matras waar je op slaapt niet voor problemen zorgt.

Leave a Reply